Att stressa ihjäl sig och sedan återuppstå

Jag är proffs när det kommer till att stressa. Det finns miljoner saker att stressa över i mitt liv; en blogg, elaka kommentarer, ett jobb, kritik, skola, press - det bara fortsätter i all evinnerlighet!
Dessutom är jag så förbannat känslig, typ "jag-hittar-inte-min-favorit-scarf-världen-kommer-gå-under"-känslig. Det är något jag måste jobba på. Jag, och majoriteten av alla andra tonårstjejer. Det är förjäkligt - vi blir utbrända innan vi ens är myndiga!
En ond cirkel är vad det är: jag är stressad -> jag mår dåligt -> jag blir mer stressad -> och mår sämre -> och så ännu mer stress
Så en gång för alla tänker jag övervinna stressen och bryta mönstret, det behövs för att jag ska klara av min vardag, och jag förtjänar att njuta av allt jag gör istället för att må dåligt över det som är kvar!

Fem saker som stressar mig:
1. Taskiga kommentarer som får mig att ifrågasätta mig själv
2. När jag skjuter upp saker så de hamnar på hög(och sedan faller över mig)
3. Att aldrig hinna stanna upp och njuta
4. När jag har så mycket på gång att allt bara blir halvgjort
5. Förväntningar och att försöka vara perfekt


Det här ska jag jobba på:
1. Sluta ta åt mig, vilka bittra och sorgliga människor det finns som måste trycka ner andra för att själva må bra! Det är smickrande att dom människorna känner behovet av att lägga energi på mig, men JAG behöver inte göra detsamma. "Envy eats nothing but its own heart"
2. Ta tag i allt direkt när det dyker upp, bara för att "NU-jag" är lat betyder inte det att det är ok att göra "IMORGON-jag" stressad!
3. Jag skaffar "Heliga" stunder - mina kvällar till exempel är jobb under inga omständigheter tillåtet, likaså frukost
4. Har jag mycket att göra fungerar ett strängt schema bäst, flänger jag bara omkring gör det mer skada än nytta
5. Att sträva efter någon annans bild av lycka är som att försöka få en kavaj som är skräddarsydd efter någon annan att passa - det BLIR inte perfekt. Det är dags att lyssna på mig själv och förstå att jag duger, jag är ju världens bästa tjej!


Mina bästa tips för att minska stressen:
1. HELIGA STUNDER! Stäng av datorn och mobilen och ta en kopp té och läs en bok på kvällen. Ta långlunch med en god vän och tänk på allt utom jobb ett tag!
2. Sätt mobilen på flight mode
när du håller på med en uppgift som kräver fokus, säg åt dina vänner att ni får höras senare. Det är bara stressigt att hela tiden höra mobilen plinga och det gör dig ofokuserad att hela tiden behöva svara.
3. MULTI TASKING är ineffektivt - hellre en god kaka än tio brända, eller hur?
4. Tala om när du är stressad, när jag är stressad blir jag sur och otrevlig och låter det ofta gå ut över min pojkvän och min familj. Tala om för dom att du har mycket att göra och är stressad just nu så slipper du få dåligt samvete och känna dig taskig, dessutom förstår dom varför du kanske är snäsigare än vanligt!
5. SKRIV "ATT GÖRA"-LISTOR, skriv ner allt som ska göras(men sätt realistiska mål och delmål) så glömmer du inget och måste ta en sak i taget. Dessutom är det alltid lika kul när man får kryssa av något på listan!
 
Nu ska jag ha en helig stund med min té-kopp!

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Fy fan vad bra skrivet

2012-08-22 @ 21:21:23
Postat av: MAJA - THE COOLEST BESTEST :D

Du är min idol, seriöst!<3

2012-08-22 @ 21:58:00
URL: http://majacoolestbestestbloff.se
Postat av: MAJA - THE COOLEST BESTEST :D

Du är min idol, seriöst!<3

2012-08-22 @ 21:58:16
URL: http://majacoolestbestestbloff.se
Postat av: Mikaela

Fan vad du inspirerar mig! Nu börjar till och med bli bättre på att planera och få saker gjorda! Tack! Du är bäst!

2012-08-22 @ 23:14:06
URL: http://lemonworld.devote.se
Postat av: Karin

Tack för riktigt grymma tips!

2012-08-23 @ 00:01:31
URL: http://styleandthecity.se
Postat av: IDASWARDROBE.com

Mysstunder med te och en bok får mig att koppla av i stressen. Och listor älskar jag!

2012-08-23 @ 04:16:18
URL: http://IDASWARDROBE.com
Postat av: Clara

du ska skita i alla elaka kommentarer för du är helt jäkla fantastisk! hur många människor har en lyckad webshop, en fantastisk blogg och fortfarande bollar med gymnasiet? Du är guld värd bro! Du ska aldrig aldrig aldrig aldrig ta åt dej, du är värd mer än så.
Mvh//
En trogen läsare(stalker)

2012-08-23 @ 08:37:25
URL: http://bohemhoe.blogg.se
Postat av: Nora

Tänk att det du skrev behövde jag precis nu! Nu ska jag också återuppstå!! Kram på dig bästa

2012-08-23 @ 13:15:18
Postat av: Sandra Li

Hej,
Jag vill bara säga att det du gör är ett häst jobb och de som skriver elaka kritiska kommentarer är de som inte har lyckats lika bra som dig så släng de elaka kommentarerna i papperskorgen och va stolt över dina prestationer och vad DU har åstakommit i livet!

MVH/Sandra

2012-08-24 @ 10:26:06
URL: http://memoryfromsandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0