Börja träna...?

Hej på er!

Skolan gick bra och schemat ser faktiskt helt ok ut, jag tror jag kommer kunna morfa ihop det rätt bra med mina redan existerande arbetsuppgifter! Nu är jag hemma igen och sitter och väntar på att mitt té ska svalna(av någon anledning gillar jag bara kaffe och té när det är ljummet eller till och med kallt) och funderar lite på mat tills ikväll. Har det konstigaste cravingset ever: VITPEPPAR! Liksom varför? Får väl göra överkryddat potatismos eller något...

Men det var inte det jag skulle prata om nu! Jag funderar på att - hör och häpna - börja TRÄNA. Jag har inte satt min fot på ett gym sen jag blev sjukskriven för ett och ett halvt år sedan, och både min kropp och min hjärna har börjat märka av det. Jag har inga problem med min kropp - den är ju jättefin! - men den är skrämmande svag. Jag vill kunna springa längst, hoppa högst och lyfta tyngst! Eller ja, i alla fall inte hålla på och dö när jag försöker...
Jag älskar yoga och kommer köra på en yogastudio några gånger i veckan, men i mitt fall är det mer för sinnet än för kroppen. Vår skola har ett gym med, men jag har absolut noll koll på vad som är vad. Pinsamt! 
Så jag tänkte, NÅGON av mina läsare måste ju ha koll? Eller är ni lika obildade som jag...? Vilken träningsform ska jag köra på om jag vill tighta till mig lite och få bättre kondition? Vilka maskiner? Någon som anmäler sig som PT...?
Försökte mig på ett krigaransikte...

Kommentarer
Postat av: Emma s

Hej!
Jag skulle satsa på basic-styrkeövningar såsom knäböj, marklyft, situps, biceps, triceps och försöka göra någon kondition 2-3 gånger/vecka. Lycka till!

Svar: Tack för tipset, det känns ju smidigt om man kan göra hemma med! Bara motivationen som fattas då, uscha...
Elin Henriksson

2012-08-20 @ 16:37:57
Postat av: Anneli

Syns inte att du inte har tränat på länge. Du ser jättebra ut! :) Men jag gillar din inställning, det där med att träna för att må bra och bli stark, inte för utseendet.

2012-08-20 @ 18:16:17
URL: http://anneliwallander.blogg.se
Postat av: selina

Har du en iphone? Var då gärna med och tävla om ett valfritt iphoneskal från Iconemesis på min blogg! LÄNK: http://seliiinaa.devote.se/blogs/21524206/giveaway---iphone-skal.htm#WriteComment KRAM ♥

2012-08-20 @ 18:34:35
URL: http://seliiinaa.devote.se
Postat av: Martina

Gillar oxå mitt tea å kaffe ljummet :) med mycke mjölk. Hoppas du kommer igång med träningen man behöver det för att orka, ja tycker du ska kolla me PT iaf en gång, så du får testa allt rätt och kanske få tips om hur många av varje + vettiga tyngder. Då får du ut nåt av att :D

2012-08-20 @ 19:19:35
URL: http://annamartinas.blogg.se
Postat av: Jessica

Dels up styrketräningen i två pass, ett underkroppen pass och ett för över kroppen. Och så två till tre gånger i veckan med 15-20min jogg i början :)

2012-08-20 @ 19:53:54
Postat av: lisa

BRA att du ska börja träna för att de är bra för sinnet! Inte många som förstår det där med att man behöver träna för att de är bra för HÄLSAN. Sen att man kan ändra kroppen med det osv är ju egentligen bara ett PLUS.

Själv har jag tränat på gym i 3 år väldigt aktivt. Dock kan jag säga att det är ju faktiskt maten och det som avgör hur mycket träningen ger resultat rent utseendemässigt. Men mentalt och för hälsan osv så har jag ju sen dess haft muskler och hyffsad kondis. Själv så springer/joggar jag som uppvärmning. Varierar mellan 20-60 min. Beror på om jag joggar långt eller ska köra intervaller osv. När det gäller styrka finns det ju MASSOR med övningar du kan göra med din egna kroppsstyrka och/eller med vikter. Haka inte upp dig på maskinerna bara alltså! Utan kör blandat. Benpress är dock ett måste för mig på gymmet, älskar den! Tränar hela benen + rumpan. Sen kör jag alltid ryggmaskiner. Prova helt enkelt, googla, fråga om hjälp men framförallt TITTA hur andra gör! Observera dock att alla inte gör rätt och om någon kommer för att rätta dig; lyssna! Otroligt viktigt att man använder maskinerna rätt :)

2012-08-20 @ 22:48:26
URL: http://lisalohan.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag skulle råda dig att istället för att köpa ett svindyrt gymkort så kanske du har en iPhone, där har du en app: NTC (Nike Training Club) som har massor med olika pass som du kan göra för att: bli smalare, tightare, starkare och fokusera på ett av dina kanske problemområden, och den är bra, jag lovar dig!

2012-08-21 @ 07:16:57
URL: http://BubbelElin.devote.se
Postat av: Hanna Hemmingsson

Hej Elin!

Jag bor själv i Kalmar och älskar att träna, när min motivation infinner sig vill säga! Om du är sugen att hänga med en sväng till gymmet för ett pass på nordic kan du gärna hänga på :) (som medlem kan jag ge dig en gratis testa-på-vecka)
Kramar

2012-08-21 @ 08:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0