Lärdom från en bok ...

Idag har varit en sådan dag där det känns lite som jag måste slåss mot mig själv - å ena sidan finns det en del av mig som bara vill skrika av frustration(och faktiskt har gjort det ett par gånger ..)och å andra sidan finns det en del som vägrar ge efter utan vill pusha till att tänka positivt. Jag vet att det är hälsosamt att lätta på trycket ibland och verkligen FÅ UT allt men samtidigt tror jag fullt och fast på att man måste kämpa för att hålla sig på topp, inom alla aspekter av livet. Lycka beror inte ENDAST på hur du tänker men det är en STOR del.
 
Så idag känns det som jag har haft två små figurer sittandes på axlarna, precis som i tecknade serier, som skriker på mig och varandra. Ena sekunden är det "LÄGG DIG NER OCH GRÅÅÅT, GE UPP, GE EFTER, BÖLA SOM OM DET INTE FINNS EN MORGONDAG OCH BARA GRÄV NER DIG!" och genast blir det motsvar: "Nej, ge dig inte! Kämpa! Det löser sig alltid, du är STARK, du är GRYM och du FIXAR det här! Ta tag i dig själv och ta hand om dig själv men GE FÖR GUDSSKULL INTE UPP!" Problemet är att jag inte vet vem av dom där små figurerna som har en vit klänning och vem som har röda horn, jag vet verkligen inte vilken del av mig själv som jag ska lyssna på.

När jag läste "Webs of Influence" häromdagen(ännu en såndär bok jag läser då och då) och kom till kapitlet om Hofstede's Cultural Dimensions(jag vet, det låter jätteprofsigt så jag kan väl erkänna att det första jag kom att tänka på var Leonard Hofstadter i Big Bang Theory och började småfnissa för mig själv) och IDV som kort och gott handlar om mätningar av hur olika länder föredrar att se sig själv som individer eller "den stora massan"(IDV står för 'Individualism'), snubblade jag över ett tips som faktiskt känns rätt passande i verkliga livet med.

"Individualistiska kulturer tenderar att se annorlunda som spännande, så fokusera på att framföra vad som är nytt och unikt med din buisness" - när det gäller mitt företag Gypsy Groupie är den unika point of view:en det revolutionerande affärsupplägget som gör att vi har ett i princip vattentätt skydd mot att gå i konkurs. Jag skulle alltså kunna sälja en tröja om året och fortfarande gå med vinst(inte särskilt rolig eller stor vinst men ändå!). Och med mig som person ..? Hmm, för mig är det att jag inte vill ge efter för bitterheten som större delen av svenska folket lider av, jag vill tro att allt är möjligt och att jag är huvudpersonen i mitt eget liv och därför förtjänar det allra bästa jag kan ge mig själv! Det gav mig faktiskt en tankeställare, det är lustigt hur man hittar svar på frågor där man egentligen aldrig skulle komma på att leta ..

"Webs of Influence" - inte bara en bibel för alla oss som är intresserade av E-marketing på något sätt utan även en jättebra bok för självreflektion! Köp!!

Kommentarer
Postat av: Majla

Vem har skrivit boken? Du är en magnefik förebild.

2012-11-21 @ 18:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0