Hemligheten jag och alla pensionärer känner till...

Idag kom jag att tänka på hur coolt det känns att titta på klockan när den slår 12 och tänka att "WOW, så otroligt mycket jag redan hunnit med idag! Tänk att jag kunde sova såhär länge förut!"
Det GÅR att gå från kvällsmänniska till morgonmänniska, jag gjorde det, du kan också göra det! Jag vet att jag låter som en pensionär när jag säger det, men det är så mysigt att vakna tidigt AV SIG SJÄLV och faktiskt känna sig pigg och utvilad.
Självklart finns det mycket som lockar på kvällen, vi tror liksom att vi gör oss själva en tjänst när vi sitter uppe till halv ett en vardag och kollar film för att vi "förtjänar det efter en tuff dag". Det blir en ond cirkel, för nästa dag är du ju trött vilket gör att du får en ännu tuffare dag, och så fortsätter det.

En dag i somras bara bestämde jag mig för att "Nähä, nu får det vara nog. Jag vill inte sitta uppe halva nätterna och sova halva dagarna, jag har för mycket att göra och det är ju på morgonen jag är som effektivast!"
Det är sånt där vi ju egentligen VET OM, men man måste komma till insikt själv för att faktiskt kunna ta åt sig, och det där var lite av ett uppvaknande för mig - på kvällarna var jag känslig, trött, lättrörd och ofokuserad, på mornarna är jag stark, beslutsam, energifylld och positiv. När jag väl insåg det kändes det lite som att säga hejdå till en bit av sitt tonåriga-jag, och jag kunde inte förstå att jag inte tänkt på det tidigare! Det var ju ett så enkelt sätt att förbättra min livskvalité på!


Det här gjorde jag för att få en bra dygnsrytm:
1. Jag skaffade en varva-ner rutin på kvällen; Klockan nio stänger jag av datorn, kopplar bort allt jobb och tänker "Såhär dags får jag ingenting vettigt gjort ändå utan stressar bara mig själv, jag sparar det tills imorgon när jag är pigg och utvilad!" och går och sätter på té-kokaren.
2. Jag dricker samma té varje kväll som är anpassat just för att drickas innan sängdags, just nu kör jag på Friggs 'Kvällsro' men min favorit är Yogi Teas 'Bedtime'. Efter ett tag lär sig kroppen känna igen det och fattar att "Jaha, nu är det dags att gå ner på sparlåga!". Skaffa en särskilt grej som din kropp kan förknippa med avslappning, oavsett om det är ett litet snacks, en kvällsmacka, en låt eller något annat.
3. Jag gjorde mornarna till något att se fram emot! Jag har alltid tyckt att kvällarna är mysigast för att man kan sitta uppe och prata och dricka té och se på TV och småäta samtidigt som det är så tyst och lugnt, så jag var tvungen att göra mornarna till något jag såg fram emot ÄNNU mer! För mig var det tanken på att gå upp innan alla andra, göra en riktigt lyxig frukost med alla mina favoritsaker och sätta mig framför TVn och vakna till framför ett mysigt morgon-program. Allting handlar ju om vad vi associerar saker med, tänker du att morgon = tråkig skola är det väl klart att du inte vill lämna sängen!
4. Inga "men"! Oftast har vi ju en serie vi tittar på varje kväll, jag vet att i alla fall hos mig har vi en kvällstradition med té och TV(Svenska Hollywoodfruar, Top Model, CSI, Morden i Midsummer osv...), och det är väldigt lätt att man blir sittande. Vare sig det är en serie du vill se, en bana i datorspelet du vill avklara eller ett kapitel i boken du läser - bestäm dig för att göra det, sätt en gräns och lägg inte till ett "men" efter! Här gäller det att vara sträng mot sig själv, oftast finns det inget annat tankesätt än att så fort man kollat/spelat/läst klart det man skulle resa sig upp direkt och gå därifrån innan du hinner börja på något annat. Då lockas du inte att fortsätta sitta uppe!
5. Skaffa en almanacka! Oväntat tips i det här sammanhanget? Grejen är den att en kalender kan hjälpa otroligt mycket om man som jag har tusen saker som snurrar i huvudet, vare sig det är saker man är stressad över att inte ha hunnit med eller orolig över saker som ska hända - jag skriver ner ALLT, min almanacka är min andra hjärna. Lär dig skriva ner det som stör dig och sedan skjuta bort det ur tankarna. Du har det på papper, du kommer inte glömma, och du säger liksom till dig själv att "Det här KOMMER bli gjort!" Då blir det lättare att slappna av, för du vet att du har avsatt tid för att ta itu med det där som stressar/oroar/irriterar dig.


Sen jag började med det här har jag gått från att sitta vaken till 3 på natten och sova till halv 1 på dagen för att sedan gå omkring som en zombie, till att somna som en stock klockan 22 och studsa upp vid 7 av mig själv! Jag kan knappt beskriva hur mycket det gjort för min livskvalitet, det kan verka som en liten sak utan större inverkan men jag kan lova dig att skillnaden är fantastisk. Jag har energi, de mörka ringarna under ögonen börjar försvinna, jag får mer gjort och jag mår bara allmänt bättre!


När det kommer perioder med mycket att göra är jag glad att jag har en bra dygnsrytm! Lite sleten men glad skickar jag en massa kärlek till er, ni är för fina ni! ♥ 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kajsastina

Du är så bra Elin, dina tips är så visa att du KÄNNS som en pensionär ibland, i all välmening haha! <33

2012-09-12 @ 21:38:07
Postat av: IDASWARDROBE.com

Jätteskönt att komma upp i tid, men jag är totalt hopplös på det. Vissa dagar studsar jag dock upp som värsta panchisen ;)

2012-09-12 @ 22:13:23
URL: http://IDASWARDROBE.com
Postat av: Frida

Kör på lite samma grej, fast inte lika bra som du..men jag gör något iallafall och det är jag nöjd med!

2012-09-12 @ 22:26:02
URL: http://myfunnyparadise.devote.se
Postat av: alexandra

jätte bra inlägg! ska verkligen testa detta själv.

2012-09-12 @ 22:44:09
Postat av: Erica

Jättebra inlägg. Känner mig väldigt träffad då jag alltid haft problem att hålla en bra dygnsrytm, hehe 8-) Är en sann kvällsmänniska och är trött och grinig på morgnarna. Men jag håller med dig om att när man går upp tidigare så känner man sig lite piggare och har mer energi till att få saker gjort - men framför allt tid! Dagen känns så himla lång då också ;-)

2012-09-13 @ 23:56:20
URL: http://aciree.blogg.se
Postat av: Sara Lööf

det bästa inlägget på länge! ska ha detta på minnet, för jag är verkligen en "nattmänniska" stämmer in perfekt på mig!

2012-09-14 @ 00:58:59
URL: http://sarassplace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0