Solarium...?

Idag var jag som sagt och kikade lite på ett solarium. Jag har aldrig solat solarium tidigare och är faktiskt egentligen typen som helst undviker solen över huvudtaget(hudcancer, rynkor osv...)

....Men jag brukar alltid komma ner i en dipp på hösten - jag vill så gärna kunna uppskatta alla fina färger och mysiga mörka kvällar, men min kropp vill liksom inte! Så den här hösten laddar jag upp med allt jag kan för att motarbeta höstdeppen - steg ett blir att ladda upp med D-vitamin som ska hjälpa. Jag knaprar tabletter från ACO och ska försöka pallra mig iväg till solariet 10 minuter varannan vecka eller så. Det känns väldigt främmande för mig eftersom jag praktiskt taget levt en vampyr-livsstil fram tills nu. Vad är era erfarenheter av solarium? Blir ni på bättre humör eller gör ni det för utseendet?
P.S - Lärde mig också att en släkting tydligen varit en riktigt bjässe inom solariebranschen, ha ha, han har dock gått över till hotellbranschen och köper upp slott bl.a., så inga förmåner här inte, förutom riktiga lyxrum när jag reser

Kommentarer
Postat av: lisa

Själv gör jag det ibland, men för utseendets skull. Aldrig direkt tänkt på att man mår bättre av det, men har uppfattat ibland att finnar försvinner. Plus att man ser ju liite fräshare ut - även om jag personligen inte blir så brun, men får fräknar och det gillar jag :)

Dock gör jag det MAX 1 gång i månaden, 20 min i den svagaste :)

Svar: Jo, det har jag med hört, men jag har vant mig vid att se ut som ett vandrande lakan haha! Håller tummarna för att man får lite må-bra-bonus, det är ju det jag är ute efter :-) Det låter hälsosamt, jag tror jag kommer dela upp mina besök till två 8-10 minutrare i månaden!
Elin Henriksson

2012-09-11 @ 16:12:51
URL: http://lisalohan.blogg.se/
Postat av: Alicia

Fin blogg! Kika in på min blogg så skulle du vara jättesöt! :) Hur är det med dig? :D
Kram

Svar: Tack!
Elin Henriksson

2012-09-11 @ 16:15:13
URL: http://aliciamarias.blogg.se
Postat av: Amanda ❀PHOTOGRAPHY

Hej!

Allt bra med dig?
KRAM

Svar: Jadå!
Elin Henriksson

2012-09-11 @ 17:13:57
URL: http://photoobymee.blogg.se
Postat av: Liborius

har heller aldrig solat solarium faktiskt...men hade verkligen behövt ladda med D-vitamin jag med..blir väldigt påverkad av vädret och kan ligga som ett vrak när det är grått och regn..

Svar: Eller hur, jag ska testa ett par gånger och se om det funkar, även fast jag känner mig som en tjurig pensionär när det kommer till fördomar om solarium, haha. Men allting är ju värt ett försök, mår jag bättre får det vara värt det!
Elin Henriksson

2012-09-11 @ 17:14:21
URL: http://liborius.blogg.se
Postat av: Emma

Hoppas att du vet att solarium inte tillför nått som helst d-vitamin. Lägg dig inte i cancer-rynk-maskinen, det är bara onödigt. Dra på en färgad dagkräm i ansiktet och Doves summerglow på kroppen. Så mycket bättre och hälsosammare. Ha det bra och ta hand om dig! Kram

Svar: Det är bara den gamla sorten som inte tillförde D-vitamin, här är ett utdrag som förklarar dagens: "[...]UVB-strålarna hjälper till med att bygga upp ett skyddande pigment, gör huden tjockare och bildar det nyttiga D-vitaminet." Jag har absolut inget behov alls av att bli brunare, det är bara de där "lycko-strålarna" jag vill åt :-) Tack så mycket för omtanken, jag blir uppriktigt rörd! KRAM!
Elin Henriksson

2012-09-11 @ 17:20:51
Postat av: Hanna S

Hejsan vilken jättefin blogg med underbara bilder!
Tänkte också säga att jag har en fototävling på min blogg det sklle betyda GULD om du var med i den!
Reglerna är enkla!
Bloglovinbyte? Isåfall säg till när du har följt mig och vilket nr, så följer jag dig sen! :)
Direktlänk: http://hannaasundin.blogg.se/2012/september/fototavling-med-samarbete-med-tvspelswebse.html#comment
Förlåt om du inte gillar sånna här kommentarer!

Svar: Hejsan och nej tack, skriv helst inte spam i min blogg, kram!
Elin Henriksson

2012-09-11 @ 18:06:53
URL: http://hannaasundin.blogg.se
Postat av: filippa

Åh, solarium hjälper verkligen mot höstdeppen. Jag är helt anti solniung egentligen, men jag går alltid ner i djupa svackor på hösten och har märkt att solning hjälper. Man känner sig helt enkelt lite snyggare!

Svar: Vilken tur, jag hoppas det funkar på mig med! Det känns så fånigt men det får det ta mig tusan vara om det hjälper! :-D
Elin Henriksson

2012-09-11 @ 19:57:07
URL: http://homewrecker.devote.se
Postat av: Veronica

Om du är ute efter att ligga instängd i neonljus och få en fejkbrun färg som håller några dagar, till ingen nytta, kan du sola i solarium. Men om du är ute efter att må bra tycker jag du borde testa ljusterapi om det finns i dina trakter. Man får sitta i ett vitt rum med speciella lampor, ha ljusa kläder på sig, och bara vara i en halvtimma-timma på morgonen. Många erbjuder det innan skol/arbetstid. Man kan läsa, käka frukost eller vad man nu gör. Kroppen fixar rätt hormoner så att du blir piggare om dagarna och även får lättare att somna när det blir mörkt på kvällen.

2012-09-11 @ 20:52:02
Postat av: johanna

Har väl ingen superkoll på det där med solarium och Dvitamin men vet att jag brukar känna mig både piggare och fräschare efteråt :) Men det kan ju bero på flera saker, att jag älskar värmen och stensomnar det första jag gör, eller den speciella spraydoften som ska pigga upp en (finns i vissa solarium) eller kanska helt enkelt för att man får sig en dos Dvitamin!

Men kan ju säga att även om solen inte lyser speciellt starkt eller alls, så blir man pigg av att kanske sitta ute, eller gå ut och gå eller något. Försöker inta min frukost utomhus när det går :)

2012-09-11 @ 23:04:31
URL: http://lifeofjohannafrida.blogg.se
Postat av: lisa

Även då den nya typen solarium ger D-vitamin så är det i så liten utsträckning att det inte har någon betydelse, den må-bra-känsla man får är placebo. Den största anledningen till höstdepp är ljusbrist, inte D-vitaminbrist. Drabbar ofta folk som inte är ute mycket på dagarna under höst och vinter, tex de som jobbar inomhus. Men ljusrum! Starkt rekommenderat! Man sitter i ett starkt upplyst rum, en timme, speciallampor, och mår kanon! Jag har ett på mitt gym, kan säkert finnas på gym där du bor också, annars brukar sjukhuset och en del vårdcentraler ha. Lycka till!

2012-09-12 @ 06:36:06
Postat av: Marie

Första gången jag är inne på din blogg. Har läst lite av dina svar på kommentarerna - du verkar vara en supertrevlig tjej. Du svarar på allt och bara glada och trevliga svar till alla! Behövs verkligen en sån positiv och snäll energi i bloggvärlden :)
Keep up the good work, så lär du se mig här snart igen ;)

Kram på dig

2012-09-12 @ 17:34:14
URL: http://mariezeising.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0