Svar på tal

Har fått några följdfrågor gällande min veganism som jag tänkte att jag lika gärna kan ta upp här:
 
Du är vegan men äter sushi?
- Det finns vegansk sushi med tofu(som jag fortfarande försöker lära mig gilla), avokado och sjögräsrullar med grönsaker, inga som helst problem!

Hur ställer du dig till att sälja läder(syftar på väskorna)?
- Gypsy Groupie har en nolltolerans policy mot alla animaliska biprodukter, vi säljer endast fuskskinn och fuskpäls.
 
Har ni fler så fråga på!

Tillägg:
Om du inte dricker mjölk, Varför dricker du inte det?
- Det är lite roligt med mjölk, faktiskt. Laktosintolerans är ju väldigt vanligt, men visste du att det är själva TOLERANSEN som är en relativt ny mutation? Ursprungligen är det inte meningen att vi ska dricka komjölk, och ca 70% av världens befolkning kan inte bryta ner mjölksockret, förmodligen högre siffror än så. Ett annat vanligt misstag är att kor har mjölk hela tiden och BEHÖVER mjölkas. För att ha mjölk behöver kon hållas gravid och föda en kalv om året, denna kalv tas sedan ifrån sin mamma och föds upp på olika sorters ersättningar medan vi, kort och gott, tar dess föda.
Sen kan man se det ur ett miljöperspektiv med - djurhållningen av kor till kött/mjölk industrin producerar mer koldioxid än hela inrikesflyget i Sverige.
Nu för tiden finns det superbra alternativ till mjölk, bl.a. havre-, ris-, soja- och mandelmjölk, det sista är min favorit!

Tycker du att man borde ha djur infångade som i ett zoo?
- Egentligen, nej. Samtidigt är jag den där ungen som växte upp med att med stora ögon stå och titta på tigrarna, OOOH:a och AAAAH:a och bara stirra förtjust. Men jag vet att det inte är rätt, och själviskhet är väl det som egentligen står till grund för hela den här djur-debatten. Därför säger jag nej, det är oerhört egoistiskt att fånga in vilda djur och flyga iväg dem till länder de inte är menade att vara i för vår underhållning.
Någonting jag däremot minns är ett fantastiskt litet Marine Aquarium i Clearwater, Florida, som jag besökte för några år sedan. Det var som ett "zoo" för skadade delfiner, uttrar och andra sjövarelser, där de togs om hand och vårdades. Jag minns särskilt en liten delfin som förlorat ena fenan i en olycka, och som nu hade fått en protes och höll på att lära sig simma igen. Där var det ren kärlek, och pengarna från besökarna gick till att underhålla det lilla akvariet. Dessutom var det en "utbyggnad" i havet, så djuren hölls i sitt naturliga vatten tills de var friska nog att släppas fria.

Kommentarer
Postat av: filippa sundling

älskar sushi :)

Svar: SAME!
Elin Henriksson

2012-08-06 @ 20:30:54
URL: http://filippasundling.blogspot.com
Postat av: filippa sundling

älskar sushi:)

2012-08-06 @ 20:31:20
URL: http://filippasundling.blogspot.com
Postat av: emmy

Jag har en till fråga om din veganism!
Om du inte dricker mjölk, Varför dricker du inte det?
Tycker du att man borde ha djur infångade som i ett zoo?

Svar: Det är lite roligt med mjölk, faktiskt. Laktosintolerans är ju väldigt vanligt, men visste du att det är själva TOLERANSEN som är en relativt ny mutation? Ursprungligen är det inte meningen att vi ska dricka komjölk, och ca 70% av världens befolkning kan inte bryta ner mjölksockret, förmodligen högre siffror än så. Ett annat vanligt misstag är att kor har mjölk hela tiden och BEHÖVER mjölkas. För att ha mjölk behöver kon hållas gravid och föda en kalv om året, denna kalv tas sedan ifrån sin mamma och föds upp på olika sorters ersättningar medan vi, kort och gott, tar dess föda. Sen kan man se det ur ett miljöperspektiv med - djurhållningen av kor till kött/mjölk industrin producerar mer koldioxid än hela inrikesflyget i Sverige.
Nu för tiden finns det superbra alternativ till mjölk, bl.a. havre-, ris-, soja- och mandelmjölk, det sista är min favorit!

Egentligen, nej. Samtidigt är jag den där ungen som växte upp med att med stora ögon stå och titta på tigrarna, OOOH:a och AAAAH:a och bara stirra förtjust. Men jag vet att det inte är rätt, och själviskhet är väl det som egentligen står till grund för hela den här djur-debatten. Därför säger jag nej, det är oerhört egoistiskt att fånga in vilda djur och flyga iväg dem till länder de inte är menade att vara i för vår underhållning.
Någonting jag däremot minns är ett fantastiskt litet Marine Aquarium i Clearwater, Florida, som jag besökte för några år sedan. Det var som ett "zoo" för skadade delfiner, uttrar och andra sjövarelser, där de togs om hand och vårdades. Jag minns särskilt en liten delfin som förlorat ena fenan i en olycka, och som nu hade fått en protes och höll på att lära sig simma igen. Där var det ren kärlek, och pengarna från besökarna gick till att underhålla det lilla akvariet. Dessutom var det en "utbyggnad" i havet, så djuren hölls i sitt naturliga vatten tills de var friska nog att släppas fria.

Kram på dig!
Elin Henriksson

2012-08-07 @ 09:33:03
Postat av: Hanna

Jag har alltid haft samma inställning till djurparker som du har, det är själviskt att stänga in djur för att vi ska kunna titta på dem. Men för ett tag sedan pratade jag med en vän som arbetar i en butik i en djurpark och hon gav mig en tankeställare - det finns djurparker som är bättre än andra, och det är de djurparker som faktiskt arbetar för att motverka utrotning av olika arter. Dels förmedlar de kunskap om utrotningshoten men sedan håller de också genpoolen bland djuren som föds i parken ren för att de, om det blir nödvändigt, ska kunna bidra till att bevara artens fortlevnad. Jag är fortfarande emot att spärra in djur men å andra sidan, när vi lever i en värld där människan ständigt utrotar djur på grund av sin egen vinning, så finns det också bra aspekter med vissa djurparker.

Svar: Det var faktiskt en väldigt bra poäng, men jag skulle önska att de ändå slapp skickas till främmande länder - reservat är också ett bra alternativ!
Elin Henriksson

2012-08-08 @ 01:47:17
URL: http://hannacornelia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0