I got my stripes

Just det - den senaste veckan(okej, senaste fyra dagarna) har jag blivit med trillingar! Mer exakt tre pälsar. En brunskiftande, en silver och nu den här skönheten i all sin zebramönstrade strålglans .. Wow, vad lustigt det känns att lämna latsidan och faktiskt ta tag i Projekt Päls!

Förresten, jag tänkte passa på att kommentera något som många av någon anledning verkar tycka är superkonstigt, nämnligen att jag är vegan men ändå bär fuskpäls. Tydligen är det här väldigt känsligt och provocerande för att pälsen fortfarande "symboliserar" allt det hemska.
För mig är det så enkelt att jag tycker päls är vackert och bekvämt, jag skulle aldrig ta på mig en riktig och jag är förmodligen bättre insatt i kött- och pälsindustrin än många av de som kritiserar, så om jag kan bära det utan att djur dör ser jag verkligen inte problemet. Jag skulle fortfarande vräka i mig flottiga cheeseburgare om de inte var gjorda av kossor som fått lida under fruktansvärda, ovärdiga förhållande och bidrar till miljö- och hälsoproblem! För all del, säg till om ni hittar ett veganskt substitut som smakar exakt likadant! Det handlar inte om det ytliga för mig, utan om det som går djupare. Jag köpte Maison Martin Margiela for H&M's hår-halsband, men förutom några "men-herregud-hur-tänkte-du-där" var det ingen som påstod att jag var kannibal. Jag förstår era argument, det gör jag faktiskt, men för mig är inte fuskpäls ett svårare val än att äta sojafärs, laga tofujulskinka och bära syntethår runt halsen. Jag tar mitt ansvar och jag försöker hitta mina egna lösningar på de personliga konsekvenser det får, men jag vägrar ta kritik av någon vars största problem är hur denne vill tolka fuskpäls och fejkskinn(det senare brukar däremot ingen säga något om). Är du beredd att ta den verkliga fajten och sluta gnälla finns det fantastisk hjälp nu för tiden, du hittar lättillgänglig information på PETA's informationssida och tusentals ah-mazing recept både där och på internet, bara börja söka!
Jag har aldrig varit så intresserad av mat som nu, jag är medveten om vad jag stoppar i mig och vad det gör med min kropp, samtidigt som det faktiskt är GOTT! Veganism är hälsa, fuskpäls är bara ofarlig fåfänga. 
 
Romwe, ca 798:-

Kommentarer
Postat av: Sofia

Snyggt! :-)

2012-12-29 @ 23:55:32
URL: http://lovejournal.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Jag förstår vart du kommer ifrån och fuskpäls för mig är inte någon big deal (eller syntet för den delen). Varför klaga? Det hade varit otroligt mycket mer fel om du hade köpt riktig päls etc.
Sydde precis en kjol i "syntetpäls"(den är hårig and i love it!).

Har även PETAs be Nice to bunnys i mobilen och djurens rätts variation. Skulle helt klart inte kunna leva utan dem <3

2012-12-30 @ 00:27:21
URL: http://dreamsaboutjanedoe.blogg.se
Postat av: Paulina Suonvieri

jag älskar helt klart detta!

2012-12-30 @ 09:48:27
URL: http://hundredkitchenstories.blogg.se/
Postat av: Anneli

Så rätt! Skulle aldrig köpa riktig päls, men min fuskpälsväst är ett av favoritplaggen i garderoben.

Så otroligt löjligt att klaga på att du använder fuskpäls!

Snararre så är det ju bra att så många köper fusk för de som använder riktig päls kanske då börjar inse till slut att fusk är snällare, lika snyggt och billigare!

Faktum är att jag ibland får utstå blickar/kommentarer för att så många tror att min fuskpäls är äkta, lite jobbigt faktiskt. Skyndar mig att förklara att det är fusk. Men detta visar bara att fuskpäls kan vara precis lika snyggt, om inte snyggare än riktig.

2012-12-30 @ 11:38:25
URL: http://anneliwallander.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0