Att uppfylla mål...

Jag är en sån som blir otroligt motiverad av att ha mål att sträva efter. Normalt är jag lite av en virvelvind, alldeles för många idéer och så energisk att jag förmodligen kan jobba tills jag kör i raketfart in i väggen, samtidigt som jag är all over the place och har svårt att hitta fokus. Men när jag sätter ett mål jag verkligen vill uppnå, då är jag helt säker på att jag skulle klara precis vad som helst. Bara jag vill det.

Min absoluta favoritperson att tävla mot är mig själv, både på gott och ont. Mest gott, det gäller bara att veta hur man ska kunna vända sina brister till fördelar!
För mig har min iver att utmana mig själv ofta varit jobbig, det har varit mycket jobb, mycket plugg och lite fritid. Det tog många kraschar och nära-ögat-upplevelser innan jag insåg något: Varför inte vända på det? Jag kommer kanske aldrig kunna öva bort min målmedvetenhet att vara den bästa jag kan vara inom allt jag vill vara bäst i, så varför inte utnyttja det istället?

Det resulterade i nya mål och utmaningar som är de roligaste jag tävlat mot mig själv i hittils:
- Jag är alltid prio ett i mitt eget liv, inga betyg, inga människor, inga pengar är mer värda än JAG, jag som person och värdet i mig själv. Mår jag dåligt av något - då gör jag det inte, mår jag dåligt av någon - då träffar jag den inte. Det låter lätt men att börja säga Nej och sluta sätta mig själv i andra hand är bland det svåraste jag gjort. Särskilt i Sverige där att vara självisk är något dåligt!
- Rutiner är viktigt! Förstår ni hur svårt det är att gå från att ha noll rutiner till att plötsligt sätta ner foten för sig själv och säga; "Nej, inget jobb efter 21.00, lägg dig vid 22.00, upp vid 07.00 och en rejäl frukost efter det. Inga undantag".
- Känn dina gränser, jag tänker efter en extra gång innan jag beslutar att ta på mig mer jobb. Orkar jag? Får jag tid över till att bara slappa? VILL jag? Kommer det här göra mer skada än nytta för MIG?
- Egentid! Egentid är så otroligt viktigt för mig, jag älskar att hitta på roliga saker som inte kräver mer än att jag ska ha kul. För mig är egentid till exempel en bra bok och en kopp té, popcorn och en film eller en lyxig spabehandling. För andra kan det innebära att träna, köra motorcross eller dansa! Vad som helst som gör dig glad! Egentid = en tid under dagen avsatt bara för att göra det du vill och göra dig lycklig. Känn efter noga så du inte väljer något destruktivt bara!


Kommentarer
Postat av: IzabellA

DU ÄR GRYM! Måste säga det igen. Jag fattar inte att du är sjutton bara och redan så klok. Jag fattar inte att jag är FEM år äldre än dig och på många sätt, inte mycket klokare. Ta hand om dig :) kram

Svar: Åh vilka underbara ord! När jag hör sånt är jag inte i närheten av klok, då är jag fem år och studsar upp och ner!! Kram
Elin Henriksson

2012-11-15 @ 17:58:23
URL: http://www.bellasgarderob.devote.se
Postat av: Izabella

Sv: hahaha sötnos! Man ska vara både ett barn och en vuxen i samma person så du är rätt ute :)

2012-11-15 @ 18:19:04
URL: http://www.bellasgarderob.devote.se
Postat av: MyzaaN

oh du är så bra elin :D

2012-11-16 @ 13:28:27
URL: http://myzaan.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0