Nu får ni ta och sluta

Det här meddelandet postade jag nyligen på min facebook-sida;

"Öppet meddelande till alla tjejer som läser min blogg, alla tjejer som stirrar på sig själva i spegeln och säger att dom är feta, fula, för stora, för små: Sluta. Ni är bra, det enda som krävs för perfektion är att ni ska se den i er själva."
 

Jag är så trött och blir så ledsen av att se unga tjejer klanka ner på sig själva, säga att ni är dumma, fula, feta, äckliga, korkade och oälskbara. Det räcker nu, när skapades den här tävlingen "Vem är sämst"? Det är inte ok, och även om det i många fall börjar som ett uppmärksamhetssökande(för mår man verkligen riktigt uselt tror jag inte man vill trumpeta ut det på facebook, twitter eller instagram) - upprepar man det tillräckligt många gånger så har du tillslut övertygat dig själv bäst av alla. 


Det spelar ingen roll om jag eller någon annan säger att ni ÄR bra, ni är BÄST, ni är HUVUDPERSONEN I ERT EGET LIV, du måste ta dig dit själv. Vad är det man säger, ger man en människa ett bröd har hon mat för en dag, men lär man henne baka har hon mat för alltid...?

Såklart finns det dagar när jag stönar och suckar över att jeansen sitter lite väl spända över höfterna, eller att den där tajta tröjan inte känns riktigt lika kul att bära dagen efter en riktig fest-kväll med tjejkompisarna och alla de där onyttigheterna som faktiskt är OKEJ att äta ibland. Men varför ska du anpassa dig efter saker som spelar en sån liten, liten roll i livet? Passar inte byxorna? Byt! Sitter tröjan obekvämt tajt? Byt! Det är DU som är viktig, allt du väljer att ta på dig är till för att framhäva DIG, det ska inte vara tvärtom. Det är inte du som ska anpassa hela ditt liv efter en tröja, för du hör ju själv hur galet det låter! Att älska sig själv går inte över en natt, men det ger dig ingen ursäkt att uppmuntra dig att hata dig själv istället. Kämpa lite, välj inte den lätta vägen utan våga kämpa för kärlek istället, även när det känns tungt.
 

Tre saker att tänka till på:
1. Varje gång du säger eller skriver att du är tjockast, sämst, dummast eller fulast - ser någon annan det kommer med största säkerhet även hon stanna upp och tänka "Men om hon är tjock... Vad är inte jag?", eller om det tar lite längre tid för henne att lösa uppgifterna i skolan; "Vad hon måste tycka att jag är korkad..." Du har inte ett ansvar bara för dig själv, utan för alla som hör dig klaga eller ser vad du skriver och påverkas. Peppa varandra istället för att köra det här förjäkliga vem-är-sämst loppet.
Vem gör världens godaste cupcakes eller vem har bäst tips på spa-behandlingar att göra hemma? Det är frågor jag hellre vill ha svar på! (Jag gillar jordgubbscupcakes med cheesecake frosting, några utmanare?!)
2. All den tid du lägger på att klaga på dig själv, lägg den på att hissa dig själv istället. Testa en gång! Det är ovant i början, är du van att tänka "Fetto .." varje gång du går förbi spegeln är det svårt att helt plötsligt börja tänka "Snygging!!", men det är bara till att tvinga sig själv. Tillslut går det per automatik, och jag ska skriva ett längre inlägg om affirmation(säg det, tänk det = bli det!) en annan gång! Men tills dess - varje gång du börjar tänka negativa tankar om dig själv, byt ut dom mot något positivt. Hur löjligt, falskt och fånigt det än känns, GÖR DET, jag lovar att det är bättre än att håna sin egen kropp och det gör defintivt mer nytta.
3. Mår du dåligt, VERKLIGEN dåligt? Sök dig till experterna, skaffa hjälp, gör en riktig ansträngning och visa att du faktiskt VILL må bättre. Vare sig det handlar om att du tycker du är dålig på utsidan eller insidan finns det folk som kan hjälpa, här kommer en lista med bra företag och grupper du kan kontakta för att få hjälp eller bara ha någon att prata med, du kan vara helt anonym och jag uppmuntrar alla som ens har en gnagande känsla av att något är fel att ta kontakt: 
 
BRIS - Barnens rätt i samhället
Hemsida: http://www.bris.se
Telefon: 116 111
Mejla en vuxen på BRIS(du behöver registrera ett användarnamn men kan ändå vara helt anonym): HÄR
BRIS-chatten: HÄR
(Öppettider för chatt + telefon måndag-fredag kl 15-21
lördag-söndag kl 15-18)

AB Kontakt - Anorexi/Bulimi Kontakten
Hemsida: http://www.abkontakt.se/
Testa dig: HÄR
Till dig som lider av en ätstörning: HÄR
En lista över lokalavdelningar runt om i landet + kontaktuppgifter: HÄR och HÄR
 
UMO - Ungdomsmottagningen på nätet
Hemsida: http://www.umo.se/
 Läs om kroppsideal: HÄR
Hur vet du att det är en ätstörning?: HÄR
Om du har en kompis med ätstörning: HÄR
Ta-hand-om-dig-själv tips: HÄR
(+ en massa andra väldigt smarta saker! Läs!)
 
RUS - Riksförbundet Ungdom för Social Hälsa 
Hemsida: http://www.rus-riks.se/
 
 
Bra nummer att spara om du mår dåligt:
Barnen rätt i samhället, BRIS 
116 111

Jourhavande kompis
020-222 444

Röda korsets telefonjour
0771-900 800

Brottsofferjourerna 
0200-21 20 19

 

Kommentarer
Postat av: Mvh

Ibland säger du något så smart så man nästan tuppar av

2012-11-07 @ 22:37:29
Postat av: Mvh

Ibland säger du något så smart så man nästan tuppar av

2012-11-07 @ 22:37:31
Postat av: Mvh

Ibland säger du något så smart så man nästan tuppar av

2012-11-07 @ 22:37:32
Postat av: Jannica

<3 Bäst.

Du är min förebild.

2012-11-07 @ 23:31:41
Postat av: Ester

Underbara tjej! Så bra åsikter, så bra så bra. Keep up the good work, Elin.
Vi är exakt lika gamla, jag född 4 februari och du 2, och du har kommit så långt redan!! Impad.

2012-11-08 @ 07:03:04
URL: http://estran.blogg.se
Postat av: 35+

Du är så fantastiskt vettig, mer sånt här, mer!!! Jag ska själv tvinga min tonårsdotter att läsa det här, hon tar nog åt sig mycket enklare om en jämnårig säger det än gamla morsan. Tummen upp för The Gypsy!

2012-11-08 @ 10:48:53
Postat av: Johanna

Grymt inlägg Elin, så skönt att någon står upp för den sjuka trenden att man inte får vara bra! Jag har själv haft dåligt självförtroende, jag lät min pojkvän trycka ner mig i tre år! Det krävdes att jag bytte stad, började plugga på universitet och kunde för en gång skull göra saker som jag tyckte var roliga för att inse att jag var en grym människa!

Nu låter jag ingen trycka ner mig, eller få mig må dåligt! Och det ska INGEN göra, alla ska må bra, och alla är värda det bästa! :)

2012-11-08 @ 11:13:13
URL: http://lifeofjohannafrida.blogg.se
Postat av: lilla jag

Du är GRYM Elin! TACK för detta inlägg!

2012-11-08 @ 11:51:52
Postat av: lilla jag

Du är GRYM Elin! TACK för detta inlägg!

2012-11-08 @ 11:51:52
Postat av: Linnea

Wow. Vilket underbart inlägg, kan bara säga att jag verkligen behövde läsa detta. Du är en klippa Elin!

2012-11-08 @ 15:49:21
URL: http://fashiontothepeople.blogg.se
Postat av: Mie

Underbart inlägg! Fler som du tack!!! Jag har en dotter på tio år som kommer hem och berättar att de "mäter" vem som är fetast om magen när de byter om efter idrotten i skolan. Tio år!!! Det är så hemskt.
Vi måste stoppa flickors/kvinnors självhat. Det går långt ner i åldrarna nu.
Tjejer är så fina och det är så tråkigt att vi måste känna oss så fula. Helt utan anledningar. Kram från M.

2012-11-08 @ 19:23:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0