JAG HAR BLIVIT EN TONÅRING

Herregud, vet ni va... Jag vaknade NU, och till "frukost" sitter jag här med ett glas läsk och några nachos! Vad är det som händer?! (Vem är jag och vad har jag gjort med Elin!)

Nåja. Det jag egentligen ville säga i det här inlägget var egentligen menat till alla skolungdomar i Kalmar Län som just nu står inför gymnasievalet: Välj CIS! Jag har inte möjlighet att ta emot blivande elever och besökare på gymnasiemässan idag, men vill ändå dra mitt strå till stacken så jag tänkte, varför inte pusha för världens bästa skola här, på bloggen!? 
Jag valde faktiskt Stagg, Beteendevetenskap, när jag valde in på gymnasiet(endast för utbildningen), men efter två dagar kände jag bara "Nej, det här är inte rätt" - det var mörkt överallt, uppstoppade djur, bänkar där folk satt och stirrade på dig när du gick förbi, rad efter rad med skåp och ingenstans att ta vägen. Det var inte för mig, hela atmosfären var något jag varken kunde eller ville ta in. Så jag bytte till CIS, Samhällsvetenskap, och jag kan helt ärligt säga att jag STUDSADE fram genom skolan, förändringen var helt fantastisk och det är än idag mitt livs bästa val! CIS står för "Calmare Internationella Skola", och det kan jag lova att det är - vi har utbyten inom alla fem tillvalsspråken(Spanska, Franska, Tyska, Italienska, Japanska), samarbetsskolor i Gdansk och Reykjavik(våra naturare fick åka till Island förra året!!) och såklart American Studies, där bl.a. min fantastiska pojkvän kommer få åka iväg till USA i 10 dagar nästa år! 
Vi har mentorer i arbetslivet, vilket är helt fantastiskt(elever som ex. velat bli läkare har fått vara med under riktiga operationer) och har i många fall erbjudit jobb för de som velat börja jobba direkt efter skolan. 
Lärarna är fantastiska, varenda en brinner för sitt jobb, ingen är omöjlig, alla tror på att låta eleverna vara med och bestämma sina lektioner, och alla låter oss vara INDIVIDER - det som är bra(bland mycket annat) med en privatägd skola är att all personal är handplockad på ett sätt den inte är i kommunala skolor.
Sen har vi hela känslan som genomsyrar skolan... Det finns inget "kast"-system; inga populära, inga töntar, ingen som är bättre än någon annan och ingen som är rädd för att gå till skolan. Här är vi bara MÄNNISKOR, alla har plats att vara sig själva utan att vara rädda, och den känslan är så underbar. Jag mår BRA av att gå till skolan varje dag, och under mina två år här har jag aldrig blivit skoltrött! Jag älskar min skola! 

Nu känns det som jag har skrivit en hel uppsats, men jag kan inte säga det nog - CIS är det bästa val jag någonsin gjort, gå och BESÖK den, träffa våra elever och få information idag under gymnasiemässan!
Vår lyxiga cafeteria. All inredning går i skolans färger - blått, grönt och vitt! - och alla lokaler är nya, fräscha och öppna, utan att bli opersonliga. Stora fönster och terrassdörrar vetter ut mot en innergård med små skrangliga café-stolar och bord och en stor fontän. VÄLJ CIS, så ses vi där!


Kommentarer
Postat av: :)

Jag går också på cis, brukar se dig där och håller med, bästa skolan!! Kram!

2012-10-13 @ 12:17:45
Postat av: becca

Det låter som en jättebra skola, blir lite ledsen att jag inte bor i kalmar och redan går på oscarsgymnasiet....

2012-10-13 @ 14:00:52
Postat av: Ina

oh va mysiga bilder du har på din blogg.. riktigt fint

2012-10-15 @ 13:31:02
URL: http://inalashes.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0