Mår någon du känner dåligt?

På väg till Erik hörde jag en reklam på radion som fångade mitt intresse, det handlade om psykisk ohälsa och hur man hanterar det. Visste ni att hela 3 av 4 människor i Sverige kommer i kontakt med psykisk ohälsa någon gång i livet? Det kan vara en kompis, chefen, eller helt enkelt du själv. Men vad gör man egentligen när någon i sin närhet mår dåligt? Vad är rätt och fel, vad hjälper och vad stjälper?
Jag surfade genast in på sidan reklamen gällde, Hjarnkoll.se heter den, och hittade en lista med 11 superbra tips och jag kände genast att det här måste jag visa er!
De jag tycker är viktigast är nr 4, 5, 10 och 11 - jag tror det absolut viktigaste är att ligga på, personen får ALDRIG tro att den är ensam eller att du har gett upp hoppet, samtidigt som det är livsviktigt att du själv inte dras ner. Bäst är om du lyckas få din vän att söka professionell hjälp, kanske även hjälp till dig själv om du känner att det blir tufft!
Här kommer tipsen, lägg jättegärna till fler i kommentarsfältet om ni kommer på några så postar jag dom sen:


Kommentarer
Postat av: Clara

Ställ inte för höga krav, och den där grejen med positiva tankar kan slänga sej i väggen!! För tänker man lite negativt o inte positivt får man asmycket ångest över att man tänkte negativt o därefter tänker man ännnu mera negativt och blir ännu mera ångestfylld.
Plus att få personen att göra saker, man kan till o med dra upp dem ur sängen om det behövs. Komer uppskattas efteråt och se till att personen umgås med människor som den mår bra av att vara med och som inte tar för mycket energi, har du haft nån psykisk ohälsa?

2012-10-25 @ 20:12:08
URL: http://bohemhoe.blogg.se
Postat av: Anonym

Tycker detta är ett viktigt ämne att ta upp

2012-10-25 @ 21:12:30
Postat av: Anonym

Tycker detta är ett viktigt ämne att ta upp

2012-10-25 @ 21:12:31
Postat av: Anonym

Tycker detta är ett viktigt ämne att ta upp

2012-10-25 @ 21:12:31
Postat av: Rebecka

nr 1 samt 4-6 är extremt viktiga. Mår själv psykiskt dåligt och är nu sjukskriven på 25% pga av det. Och att ha någon vän runt om sig som tar sig tid är värt så himla mycket!

2012-10-26 @ 09:40:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0