Älskling, jag tror jag är en moderat

Tittade ni på partiledardebatten igår? Jag såg ungefär hälften av andra halvan, och jag kan erkänna att jag är ganska dåligt insatt, något som är rätt förvånande med tanke på att jag umgås med de mest debatthungrig människor du kan hitta! Var lite förvånad över hur tystlåten Reinfeldt var, men det var nog ett smart drag för han framstod som lugn och auktoritär. 
I vilket fall som helst, jag går ju på en privatägd skola och jag blev verkligen chockad över De Rödgrönas syn på företags vinstnivåer. Är det inte självklart att ett företag ska få gå med vinst, vare sig det är en skola, ett sjukhus eller en liten restaurang? Är inte det om något en motivation att fortsätta förbättra? För ja, vi är giriga, och deras syn på det hela är inte hållbar - jag ogillar Jan Björklund, men han uttryckte det bra: "Så du säger att man gärna får driva företag, men de måste gå med förlust, går de med vinst är det förbjudet." Om man inte är helt korkad som företagare förstår man ju ändå flödet och att man inte bara kan plocka pengar hur som helst, målet är ju att se sitt företag växa OCH göra vinst! Och vi ska inte ens prata om deras åsikter om skolan, usch vad jag blir sur...
Nåja. Vi kan väl säga att efter debatten skickade jag ett sms till Erik: "Älskling, jag tror jag är en moderat". (Fick svaret "VARFÖR?!", det här kan nog bli tufft, hmm...)


GOD MORGON, i alla fall!

Jag har varit vaken någon timme och tittat på TV, från partiledardebatt på Agenda till The Real Housewives of Atlanta på Kanal 3! Strax ska jag sätta mig och ringa ett viktigt samtal innan jag hoppar in i duschen, efter det blir det frukost. Vid 11 ska jag åka in till skolan och käka lunch medan jag förbereder en engelskaredovisning, pust. Nej, nu ska jag ta itu med min morgon, vi hörs lite senare, ha en fin dag!
Sen en klassisk modebloggskommentar: Jag tycker det var ballt att Reinfeldt, Björklund och Lööf klädde sig i lila, det visade upp en enad front! Minus till KD's Göran Hägglund som förstör. Partypooper.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: svea

är du med i muf? hur ansöker man+?

2012-10-08 @ 10:15:07
Postat av: karl

Människor som du ska inte yttra er om politik, moderaterna förstör Sverige.

2012-10-08 @ 10:40:57
Postat av: Hanna

Problemet med vinstdrivande företag inom vård, omsorg och skola är ju det vi till exempel har sett på Caremas äldreboenden. Människor blir giriga och vill spara in så mycket pengar som möjligt, vilket går ut över de gamla i det fallet som då får leva under hemska förhållanden. Jag säger inte att företagen inte ska få gå med vinst, men när det kommer till den här typen av företag så borde det finnas någon form av regelverk kring hur mycket vinst man får plocka ut och hur mycket som ska användas i företaget.

2012-10-08 @ 11:37:40
URL: http://hannacornelia.blogspot.com
Postat av: ANNAWII

Jag kan inte annat än instämma i Hannas kommentar. Självklart ska företag få gå med vinst men jag anser inte att ett sjukhus, äldreboende eller skola ska bedrivas som ett vinstdrivande företag. De ska finnas där för oss alla, oavsett om man är rik eller fattig!

2012-10-08 @ 12:00:31
URL: http://annawii.blogg.se
Postat av: Anonym

Hahaha hatar oxå jan björklund

2012-10-08 @ 14:34:10
Postat av: hmm

Tycker faktiskt reinfelt gjorde pinsamt dåligt ifrån sig, inte alls auktoriät utan bara dåligt.

2012-10-08 @ 16:37:16
Postat av: karlavagn

He he he "Party pooper" ;-)

2012-10-08 @ 17:09:45
Postat av: Sofia

hej! jag älskar din blogg och ville bara tipsa om att du kan ju göra den politiska kompassen för att verkligen få reda på vilket parti dina åsikter speglar :) den här är en jättebra "kompass" när man inte har någon aning; http://www.politicalcompass.org/test


lycka till ;)

/sofia

2012-10-08 @ 21:45:51
Postat av: sofie

fantastiskt elin, inlägg efter inlägg som jag läser så kan jag nästan tro att vi är själsfränder. Det är klart att alla företag ska vara vinstdrivande och det är upp till varje elev att välja sin skola och varje äldre att välja sitt boende som det tycker är bäst. Dock hade de röda en poäng med att det kan bli sämre komplikationer om det inte finns några begränsningar för företagens vinstdrivande. Det var det dock bara ett parti som föreslog. Men det partiet får man ju max se 1 min i rutan. Demokratiskt land? jo men visst,,

2012-10-08 @ 23:17:04
Postat av: Jennifer

Måste bara säga att jag har gillat din blogg fram tills jag såg detta inlägg. Usch och fy. Läs på partiprogrammen och yttra dig efteråt. Har du fortfarande samma åsikt tycker jag synd om dig.

2012-10-10 @ 19:44:41
URL: http://vivaladolcevita.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0