Att lära sig säga nej...

Det låter ju rätt självklart egentligen, i alla fall jag har sen jag knappt kunde gå fått höra att man måste kunna säga NEJ. Nej till främlingar som vill att man följer med, nej när någon gör en illa och nej när man inte vill.

...Ändå är det ta mig tusan bland det svåraste som finns när vi väl växt upp! Allihopa har vi Diagnos Duktig och tar bara på oss mer och mer; ja, ja och ja till alla möjligheter och förfrågningar vi får.
Vi vill ju inte vara den där tråkiga personen som säger Nej. För gud förbjude om vi skulle missa en möjlighet till rikedom kärlek vänskap och evig lycka! Nej, hellre jobbar vi ihjäl oss.

Både jag och Erik är typiska sånna där som tänker "Jag kan göra ALLT" och kör på tills man knappt kan sova för hjärtat bultar och huvudet snurrar. Han tränar med två lag, har matcher med lika många, tränar småpojkarna, pluggar och läser dessutom en extra kurs i American Studies. Jag driver ett företag, går i skolan, bloggar, pluggar, arbetar och andas. Att säga nej till möjligheter är ganska främmande för oss.

Så vart är det jag vill komma? Jo, summan av kardemumman är att jag sakta men säkert lär mig inse att styrkan ligger inte i att göra tusen saker och må dåligt, utan att känna sina gränser och göra sig SJÄLV stark. Att inte jobba ihjäl sig utan att jobba för att må bra! Att kunna prioritera och välja bort, att kunna stanna upp och inse att "Nej, det här funkar inte". Att sänka kraven och höja sig själv istället.
Därför har jag bestämt mig för att möblera om lite i mitt liv - UF-företagande på onsdagseftermiddagarna(d.v.s. nu) ryker(jag driver ju redan ett eget företag, har jag gjort det en gång kan jag göra det igen om jag vill, men på min EGEN tid och MINA villkor! En extra kurs med läxor som stressar är bara onödigt!). 

Känn efter - vad gör du egentligen för DIG? Inte för ditt framtida jobb, inte för pengarna, inte för berömelse utan för DIG SJÄLV.

Alldeles för trött, det går inte och därför ändrar jag på det!


Kommentarer
Postat av: Anna

Ja usch för stress! Jag var precis lika dan som du och tänkte att, så länge jag gör roliga saker så gör det inget att jag gör tusen saker samtidigt. Saken är den att det spelar ingen roll om du själv valt att göra allt eller att någon annan bett dig. Tillslut rinner det över och jag kan säga att så du mår då önskar du inte ens din värste fiende. Bra att du lugnar ner tempot, ta hand om dig!!

2012-09-19 @ 14:03:46
Postat av: alice

Kvinna är du bara 18?!<3

2012-09-19 @ 14:56:55
Postat av: Hanna

Det är inte många som har den insikten i din ålder och det krävs mycket energi att komma dit. I salut you! Det är en bra grej, även om man inte alltid kan se det. Stort kram!

2012-09-19 @ 17:43:32
URL: http://aggrooptimist.blogg.se/
Postat av: Melisa

btw: älskar ditt sätt att ta bilder på! <3 (Y)

2012-09-20 @ 19:50:59
URL: http://melisacigel.blogg.se
Postat av: Melisa

'' Att sänka kraven och höja sig själv istället'' grymt sagt! jag läser oxå tll egen företagere.. och har samma problem med Nej ordet, så himla svårt eftersom jag sj vill så mycket! <3

2012-09-20 @ 19:52:21
URL: http://melisacigel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0