Den svenska småsintheten

Har ni någonsin varit med om att ni fått riktigt goda nyheter - du klarade det där tuffa geografiprovet, hade tillräckligt mycket pengar på kontot för att köpa den snygga jackan OCH gå på bio, eller har helt enkelt bara en såndär dag när det känns som om allt går din väg? Du berättar det för din kompis, mamma, syskon eller bättre hälft, men får inte riktigt reaktionen du räknat med... Det kan vara en enda liten kommentar som är en förklädd pik som svider till och tar udden av lyckan, en rätt ut tillrättavisning eller bara en gnagande känsla, men budskapet är tydligt - går det väldigt bra är du inte lika accepterad som om du hade misslyckats.
Det är som en omvänd relation mellan en mobbare och en som blev utsatt för mobbandet när vi gick i mellanstadiet, och lika dåligt! Lika lite som vi ska trycka ner de som ligger lågt ska vi trycka ner de som strävar högt.

Grejen är den att vi är VANA vid att matas med uttrycket att "alla är lika" som något bra, men vi ÄR JU inte lika, tvärtom, vi är OLIKA.
Svensk småsinthet är det värsta som finns, lyckas du är du utstött, misslyckas du hålls du om ryggen. Och det är bra att vi uppmuntrar och peppar varandra när vi faller eller saker inte går som vi vill, men vad är meningen med att dra ner varandra när man lyckas?! Vad är budskapet? Att du lyckas när du misslyckas och misslyckas när du lyckas...?

Att driva en välbesökt blogg är att uppleva det där varje dag, varje vecka, varje månad. Allting sticker i ögonen, allting provocerar, framgång måste bortförklaras och förminskas. VARFÖR?!

Fem saker jag är stolt över och som andra har försökt förminska:
1. Jag pluggade in hela första gymnasieåret på en sommar, jag satte ett eget schema och följde det och lärde mig samtidigt disciplin, och jag KLARADE DET!
Vad jag fått höra: "Men du har fortfarande uppgifter kvar, och du var ju ändå tvungen att misslyckas först för att plugga in det sen..."
2. Jag startade mitt eget företag, som går med vinst!
Vad jag fått höra: "Jag gud vad roligt med en hobby! Så bra att du har något att göra innan du får ett riktigt jobb..."
3. Min blogg började växa så det knakar!
Vad jag fått höra: "Tja, alla har sina 15 minuter i rampljuset, och visst har väl nästan hälften av Sveriges befolkning blogg idag..? Jag minns när det var SPECIELLT att blogga..."
4. Jag går i skolan varje dag, något jag inte hade klarat för ett år sedan!
Vad jag fått höra: "Jaha? Men det gör ju varenda tonåring i Sverige...? Varför satsar du inte på högre betyg? Är du kanske lite lat?"
5. Jag är vegan, jag äter inte kött och bär inte päls och är stolt för den inverkan det har på miljö och djur!
Vad jag fått höra: "Men du äter ju djurens mat HÖHÖHÖ(riktigt buffligt grabb-skratt) Och varför bryr du dig inte om barnen i Afrika? Är djur viktigare än människor? Och tror du verkligen EN människa kan göra skillnad..."
 
Varenda en av de där sakerna har svidit, bara för att man är en offentlig person innebär inte det att man är immun mot gliringar. Det är klart man inte alltid kan vara uppriktigt glad för någon annans skull - vilket är förståeligt om han/hon fick jobbet du ville ha, fick högsta betyg medan du fick IG eller blir tillsammans med killen du har en hemlig crush på - men gör ALDRIG något för att ta ifrån någon annan deras lycka. "Har du inget snällt att säga så säg ingenting alls" heter det ju, och citatet har blivit så populärt av en anledning. Man kan tycka att eftersom vi matats med det sen vi var småttingar borde vi kunna det vid det här laget, men tydligen inte!

Jag blir väldigt sällan svartsjuk, och jag är så otroligt stolt och tacksam för det. Jag kan beundra saker utan att vara missunnsam och jag är väldigt bra på att fokusera på mig själv utan att jämföra, samtidigt blir jag glad när det går bra för andra, jag liksom suger åt mig glädjen så man kan vara glada tillsammans!
Men när det är jag själv som utsätts för den där småsintheten är det inte lika lätt, här kommer några saker jag varit tvungen att öva på:
 
Fem tips för att slippa råka ut för glädje-tjuvar:
1. Inse att du har rätt till din lycka, du förtjänar den! Försöker någon trycka ner dig och ta ifrån dig din glädje innebär det bara att dom inte kan få den på något annat sätt, dom måste stjäla den från andra och då är det synd om den personen.
2. Uppmuntra och peppa andra! Man mår bra av att göra andra glada, går det bra för en kompis betyder det mer än du tror för henne om hon har ditt stöd. Var inte din egen glädje-tjuv, att vara glad tillsammans med och för andra är faktiskt otroligt mysigt!
3. Ingenting är för fånigt! Ibland skäms man nästan lite när man blir lycklig över småsaker, som att någon har köpt hem favvojuicen till frukost, att ett ny säsong av din favorit TV-serie släpps eller att dom serverar den där goda tomatsoppan i skolans matsal när det regnar ute. Gör inte det, tillåt dig själv att njuta! Tänk på att du laddar batterierna när du mår som bäst, ingen laddning är för liten, bara ta för dig och fyll på med energi.
4. Lycka är inte relativt! Du kan inte hålla på att jämföra hur pass lycklig du är jämfört med andra, lycka är LYCKA, inte "ganska lycklig MEN..." Det finns inte ett enda mått för att vara glad - visst, den där personen kanske fick bättre betyg på provet än du, men du fick ju ändå väldigt bra resultat, varför ska du vara mindre glad bara för att någon annan får ett bättre?! Var glad för personen med istället, men allra främst för DIG SJÄLV! Du vet ju hur hårt du kämpat, och du fick ju trots allt väldigt bra betyg? Lycka är inte i begränsad upplaga som bara räcker till de med bäst betyg eller plattast mage, lycka är oändlig och täcker alla små guldklimpar i vardagen! (Jag vet själv hur det är, att gå på en privatskola med superambitiösa klasskamrater är rätt frustrerande eftersom jag blir superlycklig om jag får G och de andra blir besvikna när de får MVG-, då vill jag bara skrika åt dom att "VAR NÖJDA MED ER SJÄLVA, NI ÄR JU JÄTTEDUKTIGA!" Men det gör mig inte mindre stolt över att jag lyckades enligt MIG, jag blir bara ledsen för alla höga krav andra ställer på sig själva.)
5. Boosta dig själv! Är du lycklig så passa på att ge dig själv rejält med beröm, jag brukar säga högt: "Gud vad stolt jag är över mig själv, det här gick ju riktigt bra!" Det spelar ingen roll VAD du har klarat av, hur litet det är eller vad andra tycker, det viktigaste är att DU står på din EGEN sida och peppar dig själv! Säger någon något dåligt brukar jag alltid tvinga mig själv att komma på ett motargument i huvudet, t.e.x: 
- Åh vad stolt jag är, jag klarade det där svåra matteprovet!
- ...Men du fick ju bara G?
Tänk då såhär: "Ja, jag fick G, men det är inte så bara för jag har kämpat så hårt med de här uppgifterna och var så rädd att jag inte skulle få godkänt, men nu gick det ju verkligen GALANT! Fy vad duktig jag är, det här gjorde jag bra! Ikväll firar jag med glass och chokladsås!!"

Ta inte din egen lycka, ta inte någon annans lycka och låt ingen ta DIN lycka. Lär dig strunta i andras pikar och öva på att vara glad för någon annans skull. Jag lovar att du kommer känna dig gladare när du lär dig ignorera alla dumma tankar - både hos dig själv och andra - och bara njuta av allt fantastiskt du tar dig för, du förtjänar ju det!

Sitter här med mina nyrakade ben och äter cashewnötter och dricker saft, Svenska Hollywoodfruar är såklart på på 3an, det är lycka för mig!




 

Kommentarer
Postat av: nellie j

du är så sjukt grym :)

2012-09-04 @ 21:26:10
URL: http://nattstad.se/ByNellie
Postat av: Alice

Du är min förebild<3

2012-09-04 @ 21:27:17
Postat av: Anonym

Go girl!! Hur många läsare har du/dag? :)

2012-09-04 @ 21:37:04
Postat av: Anonym

DU gör mig lycklig

2012-09-04 @ 22:23:52
Postat av: IDASWARDROBE.com

Jättebra inlägg! Det där är så typiskt många människor, att de bara måste trycka ner andra när de har gjort något bra, något de tyckte var roligt - eller ska bli! Som att åka utomlands - och vissa klagar på destinationen, what?! Bara för att inte du gillar den staden/landet behöver du väl inte förstöra glädjen för den som ska resa iväg... Kan bli galen på sånt här, men gäller väl som alltid att inte lyssna och beblanda sig med folk som blir äkta glad för ens skull :)

Grymt jobbat med gymnasieplugget på sommaren!

2012-09-04 @ 23:02:53
URL: http://IDASWARDROBE.com
Postat av: Anonym

Jag önskar dig all lycka till med skolan bloggen och företaget! Hoppas verkligen att du klarar av att balansera det, och inte gör som Blondinbella och går in i väggen.. Haha nä, men jag menar det, du verkar vara stark och har viljan, så lycka till :)

2012-09-04 @ 23:25:45
Postat av: Lotta

Man fick sig en verklig tankeställare, undrar hur ofta man själv är en glädjetjuv utan att veta om det...?

2012-09-05 @ 06:58:56
Postat av: ida

grymt skrivet, fastnade rejällt

2012-09-05 @ 07:02:52
URL: http://idacharlottepettersen.blogg.se
Postat av: Blopparna - Emmy

Åh vad bra skrivet, du är grym! Du har verkligen helt rätt och det är så himla tragiskt att det ska behöva vara så...

2012-09-05 @ 09:36:58
URL: http://blopparna.bloppfashion.se
Postat av: MyzaaN

go elin :D

2012-09-05 @ 11:59:44
URL: http://myzaan.devote.se
Postat av: M I A

Fan va grym du är!

2012-09-05 @ 17:27:10
URL: http://miaaisraelsson.blogg.se
Postat av: Hanna

Bra inlägg!

2012-09-06 @ 10:50:37
URL: http://pinksheep.blogg.se
Postat av: Lydia

Alltså, du är så himla bäst.

2012-09-08 @ 00:30:27
URL: http://elementarpartiklar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0