Fashion Week, DAG 1 - "Alla tiders mode"

Nu är jag hemma efter en väldigt trevlig visningsutsällning på slottet! Det var fint uppstyrt, väldigt mysig stämning och ganska "laid back" känsla över alltihop. Jag skippade Larm(Fashion Bar), kände att kroppen bara ville ta det lugnt och valde att lyssna på mig själv, så det tar vi imorgon istället!

Det var väldigt intressant att se hur dagens mode bygger på så många aspekter av tidigare trender, det här var mina anteckningar under visningen:
1910 - Mint och ljusrosa, "lilla huset på prärien"-utsmyckning, brodyr, blusar och skjortor, Isabel Marant FW12 RTW
1920 - Petrol, androgynt
1930 - Lila nyanser, päls, slinkig siluett
1940 - Raka axlar, midnattsblått, "tidig version av minimalistiskt skandinaviskt"
1950 - Konservativt, färgmatchning
1950 Tonår - Collagemode, basketkängor(converse), hög midja
1960 - Jackie O-inspirerat, sofistiskerat och rena linjer
1970 - Modeprotest, hantverk, folklore, sammet, materialmix
1980 - Brottaraxlar, konsumtion, överflöd
 
Så tolkade jag gamla trender i modern tappning, det är förvånansvärt hur mycket som kan göras trendigt idag trots att man utgår från precis samma nyckelord som då!
Det var svårt att få till bra bilder, men det är bättre än inget!

Visningen hölls i Sturesalen, vackra fönster, träbjälkar och väggbonader, stämningen var perfekt.

En fantastisk sammetsväska under tidigt 1800-tal

Mannen i mitten har utsökt klädstil, jag vill bara kopiera allt rakt av.

Vi fick även se brudklänningar från olika eror. Den här är från 1800-talet - smal, högkragad och svart!

Originalklänning från Jackie O's tid, så vacker...







Kommentarer
Postat av: ANNAWII

Åh va dkul! Älskar brudklänningen där på slutet!

2012-09-18 @ 07:54:22
URL: http://annawii.blogg.se
Postat av: Anonym

Sjukt coolt :D

2012-09-18 @ 08:34:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0